Predstavte si, že máte 10 študentov. S väčšinou z nich sa vám spolupracuje príjemne. Študenti majú progres, na lekciách je priateľská atmosféra a vaše stretnutia sú obohacujúce a zmysluplné pre obe strany.
Ak máte správne definovanú cieľovku, 80% (alebo pokojne aj viac) vašich študentov patrí do tejto „spriaznenej“ skupiny. Paretov zákon však neoklameme, takže aj napriek dobre nastaveným procesom sa občas nájdu klienti, ktorí vás môžu dostať do nekomfortných situácií.
2 príklady nevyhovujúcich spoluprác:
Študent A pravidelne mešká na lekcie, ruší ich a neustále chce meniť dohodnutý termín hodiny. Administratíva a organizačné záležitosti s ním vám zaberajú viac času, ako je vám príjemné.
Klient B síce na lekcie chodí, ale očakáva, že zaplatením lekcií mu k hlave priložíte vedomostný lievik. Takýto študent neprijíma svoju zodpovednosť za svoj progres, je negatívne naladený, vyhovára sa, že nemá čas, atď. Stretla som sa dokonca aj s prípadom lektorky, ktorej neučiaci-sa študent vyčítal, že ho nič nevie naučiť. Skrátka, z času na čas sa stane, že nech robíte čokoľvek, energia, ktorú klientovi venujete, nepadá na úrodnú pôdu.
Aký vplyv na vás majú nevyhovujúce spolupráce?
- Zatiaľ čo pri prvom klientovi prichádzate o svoj čas (=peniaze), pri druhom trpí váš mindset . Vedeli ste, že negatívne emócie v nás rezonujú dlhšie ako pozitívne? Vaša nálada môže byť skleslá aj dlhší čas po hodine s takýmto študentom, a svoju nervozitu môžete nechtiac preniesť na ďalšieho študenta či vášho partnera/partnerku.
- Vo výsledku vás dvaja problémoví študenti stoja viac úsilia, ako všetci ostatní dokopy. Moja odvážna rada znie: Ak sa vám nedarí zmeniť to, čo vám v spolupráci nevyhovuje, prečo v nej pokračujete? Nebuďte lektor-martýr a postavte sa za seba. Vy si profesionál, takže zodpovedáte za to, aby študent dostal to NAJ. Ale pokiaľ to nie je možné, práve ukončením spolupráce dáte možnosť študentovi nájsť si lektora, s ktorým si lepšie „sadne“ a sebe vytvoríte priestor pre rešpektujúcejšie spolupráce.
Teraz prakticky. Čo s tým?
Pamätajte, že len VY rozhodujete o tom, čo je pre vás prijateľné a čo nie. To, čo je pre jedného lektora v poriadku, je pre iného nepredstaviteľné. Ak vám niektorá spolupráca nevyhovuje, nech už je dôvod akýkoľvek, nebojte sa ju ukončiť – vždy však milo, empaticky a vecne. Študentovi dáte možnosť nájsť si lektora, s ktorým si viac sadne. A sebe uvoľníš priestor pre budúcu spoluprácu so spriazneným študentom.
Ak študentovi citlivo a úprimne vysvetlíte svoje dôvody, budete sa cítiť lepšie, „vyčistí sa vzduch“ a neostane vo vás pocit krivdy. Naviac, možno študentovi práve vaša (citlivo) podaná spätná väzba uľahčí budúce spolupráce s inými lektormi. 🙂
Manažment vzťahu so študentami/zákazníkmi zahŕňa aj takéto nepríjemnejšie situácie. Napriek tomu si myslím, že ukončenie nevyhovujúcej spolupráce je až krajné riešenie, ku ktorému vôbec nemusí prísť, pokiaľ svoje spolupráce uchopíte systematicky už od samého začiatku. Ako to myslím? Malé detaily robia veľký efekt. Dôležité je úplne všetko, čo vaši študenti zažijú od prvého kontaktu s vami (a tým myslím aj ten moment, keď vás objavia na IG, TikToku, FB, alebo keď prvýkrát zablúdia na váš web,…), v priebehu spolupráce, počas lekcií aj mimo nich, až po slávnostné ukončenie spolupráce, keď sa im vďaka vám podarí získať svoj cieľ.
Existuje celá škála vecí, ktoré odlišujú bežného lektora od profíka a ak by som ich sem mala spísať všetky, bola by to kniha. Mám však aj jednoduchší nápad. Ak sa chcete stať profesionálnym lektorom a byť TOPkou vo svojom obore, rada vás privítam v programe Úspešný lektor.
Tip: Nech už v lektorstve riešite čokoľvek, nie ste v tom sama. Pridajte sa do podporujúcej komunity lektorov na instagrame @akademialektorov , kde nájdete vždy horúce info, obohacujúce myšlienky a tipy k úspešnému lektorskému podnikaniu.