Spomeňte si na tú najlepšiu pizzu, akú ste kedy jedli. A teraz si predstavte svoje podnikanie. Vaše lektorstvo má totiž s pizzou oveľa viac spoločného ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Rozoberme si to na drobné.

1️⃣ Neexistuje chutná pizza bez kvalitného základu – vláčneho a trochu chrumkavého cesta. Ani kvalitné podnikanie nemôže existovať bez systému, stratégie lektorskej značky, funkčne nastavenej dennej rutiny a adekvátneho finančného ohodnotenia.

2️⃣ Delikátnosť a charakter pizze zaručujú kvalitné suroviny – voňavé paradajky, kvalitný olivový olej, cesnak, poctivo vyrobené syry… Hmmm, aj vy sa vidíte na nejakom malebnom sicílskom námestíčku? Bola to len metafora, ale: výukové materiály, skúsenosti a vášeň, ktorú vkladáte do výuky, to sú ingrediencie, od ktorých závisí, aký zážitok si váš študent z hodín odnesie. A je tu ešte jedna vec, ktorá je podľa mňa rovnako dôležitá ako kvalitné materiály. Váš prístup. Prichádzate na lekcie s nadšením a cítia vaši študenti, že sa na nich tešíte? Tvoríte kurzy tak, aby študentov bavili a aby boli hviezdami každej lekcie? Môžete si pred každou lekciou urobiť jednoduchú skúšku správnosti: Ak by ste boli v pozícii študenta, bavil by vás obsah danej lekcie?

3️⃣ Kvalitná pizzeria sa nezaobíte bez prívetivej obsluhy, profesionálnej, humorej, empatickej, ktorá horí s nadšením pre svoju prácu. Nikoho by asi nebavilo ísť do reštaurácie, z ktorej cítiť zúfalstvo a nechuť k práci, prípadne prístup, z ktorého vidno, že to ten človek robí len pre peniaze. Nacíťte sa na študentov, nebojte sa zakecať sa s nimi a vzbudiť v nich záujem a vášeň pre jazyk a kultúru. A vždy im dajte viac, ako čakajú. Nemyslím tým ale dávať im extra lekcie zadarmo, alebo vernostné zľavy, ale aj maličkosti ako povzbudivá hlasovka, keď ju nečakajú, prípadne pohľadnica, ktorú im pošlete z dovolenky, pre nich môže znamenať veľa. Nezabúdajte, že vy tým jazykom hovoríte super a je to pre vás normálka, ale pre študentov to môže byť veľký výstup z komfortnej zóny a vaša pochvala alebo malá pozornosť im môže úžasne vylepšiť deň.

4️⃣ Podobne, ako v jedle závisí výsledok od kvalitných ingrediencií a poctivej prípravy, tak aj v lektorskom podnikaní je dôležité myslieť na kvalitu a prístup v každej z oblastí, ktoré ho tvoria. Asi všetci vnímame rozdiel medzi pizzou z poctivých surovín, servírovanou v krásnom prostredí a studeným trojuholníkom pizze v staničnom bufete. Pri tom druhom si zrejme nepoviete “hmmm, toto chcem mať v živote dlhodobo!” Preto myslite nielen na to, ČO študentom dávate, ale aj AKO. Elegantné servírovanie, čisté obrusy a vyleštené príbory, to je marketing kvalitnej pizzerie. Poctivá customer care od prvého kontaktu, cez spoluprácu a výuku, až po jej korektné ukončenie, to je to, čo vás odlíši od akejkoľvek konkurencie.

Lektorstvo je ako pizza, tak buďte tou najlepšou. Chcete dnes posunúť svoje lektorstvo na trošku vyššiu, učesanejšiu úroveň? Vypočujte si niektorú z epizód podcastu Lepší lektor.