Väčšina lektorov, ktorých poznám, či už osobne alebo virtuálne, svoju prácu miluje, no niet jediného, ktorý by nezažíval situácie, ktoré ho štvú. Nekonečné presúvanie termínov, rušenie dohodnutých lekcií, či legendárna veta: „Prepáč, zabudol som uhradiť faktúru.“ To sú také klasiky, ktorými si v istom bode podnikania prešiel zrejme každý. Je mnoho vecí, ktoré lektorom spôsobujú des a stres a o ktorých by sa dalo polemizovať.
Pohľad na vec, ktorý vám v tomto článku ponúknem, vás možno prekvapí. Verte mi však, že vás ho predkladám s dobrými úmyslami a aj keď sa vám to možno nebude ľahko čítať, neskôr mi poďakujete. 🙃 Riešením je prestať obviňovať študentov. Ak sa vám v spoluprácach pričasto opakujú situácie, ktoré vám spôsobujú nepríjemné pocity, nie je to chyba študentov, ale vaša. To vy ste si nastavili spôsob práce, v ktorom neexistujú pravidlá. Prípadne existujú, ale netrváte dostatočne na ich dodržiavaní.
Je prirodzené, že so študentami túžite mať rešpektujúce spolupráce a so serióznymi študentami to naozaj funguje. Lenže skutočnosť, že vy ste prispôsobivá a empatická osoba, ešte neznamená, že k vám tak budú pristupovať všetci.
Áno, existujú skvelí a poctiví klienti, ale to, že vy máte dobré úmysly a chcete ľuďom vždy vyjsť v ústrety, neznamená, že vám každý študent poctivý prístup oplatí v rovnakej miere. Považujem za dôležité ešte dodať, že často to študenti vôbec nemyslia zle, jednoducho im nenapadne, že ak vám zrušia lekciu, naruší vám to plány, už si ju nemáte ako obsadiť a tým pádom prichádzate o peniaze, atď. Netreba to však študentom zazlievať. Podobne ako vy a ja nevidíme do zákulisia profesie herca, influencera, laborantky či úradníčky, tak ani naši študenti nevedia, čo všetko obnáša naša práca a nerozumejú, prečo pravidlá výuky fungujú tak, ako fungujú a prečo sa obchodné podmienky či pravidlá rušenia lekcií zdajú niekedy príliš prísne.
V lektorských diskusiách na FB sa tieto témy často riešia detailne. Občas vidím jednostranné „kydanie“ na správanie študentov, ale prosím, ak lektorstvo vnímate profesionálne, nikdy neskĺznite do toho, že budete v sebe živiť zášť voči študentom, sťažovať sa a vytvárať si voči študentom predsudky, kvôli ktorým pôjdete do spoluprác so strachom a nedôverou. Oveľa viac sa oplatí mať pevne nastavené pravidlá. Seriózni študenti nikdy nebudú mať problém dodržiavať ich. A tí, ktorí by mali tendenciu špekulovať, sú presne tí, s ktorými môžete mať vďaka pravidlám príjemnú spoluprácu. Práve obchodné odmienky a pravidlá výuky vám pomôžu v tom, že budete môcť malichernosti a prekérnosti vypustiť a sústrediť sa viac na to, čo je dôležité a čo vám NAOZAJ pomôže budovať si značku a rásť – kvalitné lekcie, tvorba kvalitných produktov, vzdelávanie sa v marketingu, atď.
Poviem vám úprimne, kedysi som bola presne tá prispôsobivá lektorka.
Kika, ktorá si s úsmevom našla čas aj cez víkend, len aby študentke „neprepadla“ hodina. Už tretia v ten mesiac.
Kika, ktorá sa bála zvýšiť cenu zo strachu z toho, že študentka urazí.
Kika, ktorá sa cítila previnilo, ak študent nenapredoval, hoci sám nevyvinul veľa snahy.
Viete, čo mi pomohlo? Priznať si, čo ma v podnikaní robí nešťastnou a začať to meniť. Step by step. Nastaviť si ceny podľa seba, nastaviť si obchodné podmienky podľa seba a tak celkovo začať podnikať PODĽA SEBA vo svete „lektorov“-brigádnikov, ktorí za 10 eur urobia aj nemožné, mi prinieslo tých najlepších študentov. Dnes sa (aj) vďaka nastaveniu osobných hraníc môžem naplno sústrediť na mojich skvelých estudiantes, mám dosť energie a „drajvu“ na prípravu lekcií aj customer care. Aj vy môžete v lektrostve podnikať podľa seba, kvalitne, úspešne a udržateľne.
Máte ešte stále strach, že vás študenti odmietnu alebo nebudú oslovovať, ak si nastavíte pravidlá?
Nemajte. Seriózni študenti s tým budú OK. A s takými predsa chcete pracovať, mám pravdu?
PS: Viac o tejto téme a o tom, čo by v obchodných podmienkach nemalo chýbať, hovorím v tejto epizóde podcastu Lepší lektor.