Janka Mokrá, ktorú z instagramu poznáte ako @jazykysjankou,  je lektorka angličtiny a taliančiny. Tieto jazyky vyštudovala a absolvala stáže v zahraničí, pracovala v jazykovej škole, viedla firemné kurzy a učila tiež na strednej škole. Janku som spoznala v roku 2022, v období, keď sa rozhodla prejsť na voľnú nohu. Vedela, že sa chce venovať výuke angličtiny aj taliančiny. Jej dilemou bolo, ako svoje podnikanie uchopiť marketingovo – od samotného názvu, cez obsah na web a instagram, až po tvorbu jej prvého škálovateľného kurzu. Dnes je Janka v lektorstve na voľnej nohe už zabehnutá  a čo je ešte lepšie, stále kvitne a napreduje. Veľmi sa teším, že Janka prijala pozvanie do môjho rozhovoru.

Milá Janka, ďakujem, že si prijala pozvanie do tohto rozhovoru. Mohla by si sa na úvod predstaviť a povedať čitateľom o tom, ako si sa dostala k výuke jazykov? Kedy si si uvedomila, že práca lektorky je to, čomu sa chceš venovať?

Ja ďakujem tebe za toto “pozvanie” a aj mnohé iné.:) Prvýkrát som si povedala, že budem učiť, v 6. ročníku na ZŠ. Vtedy som však vyhlásila, že budem učiť angličtinu a dejepis. K jazykom som však inklinovala celý čas a nikdy sa to už nezmenilo. Keď som počas strednej školy uvažovala, čo ďalej v budúcnosti, vedela som, že sa chcem venovať jazykom viac, hoci som ešte nebola na 100% rozhodnutá, o aký odbor pôjde. Rozhodla som sa však priamo pre štúdium týchto dvoch jazykov a vedela som, že by som chcela učiť, no zároveň som bola otvorená aj iným možnostiam za predpokladu, že vo svojej práci tieto dva jazyky budem často využívať. Po ukončení VŠ to vyšlo tak, že som nastúpila ako učiteľka do štátnej školy. Prišlo covidové obdobie a ja som sledovala konferenciu “Učíme jazyky online”, ale aj iné webináre, kde vystupovali mnohí inšpiratívni lektori a ja som si hovorila, aké to musí byť super “pracovať ako lektorka na voľnej nohe”. Trošku som sa zasnívala, no zároveň som mala obavy. V mojom živote potom prišlo komplikovanejšie obdobie a začala som reálne uvažovať o zmene, v ktorej ma podporil aj môj manžel. Výsledkom teda je moja aktuálna práca. 🙂

Akými zmenami prešlo tvoje lektorstvo za posledné roky?

Na jeseň to budú 2 roky, odkedy pracujem ako súkromná lektorka, takže sa v tomto považujem ešte za “lektorku v plienkach”. 🙂 Za ten čas som si však naplnila rozvrh, našla som si svoj systém vo vyučovaní aj v materiáloch a verím, že som profesionálne aj osobnostne narástla. 🙂

Kto sú tvoji klienti a akým spôsobom prebiehajú spolupráce s nimi? Skús prosím popísať aj to, ako si vytváraš a udržiavaš systém – v spoluprácach so študentmi, v materiáloch, v prípravách na hodiny, skrátka, ako sa ti darí nemať v tom chaos, keď vyučuješ 2 rôzne jazyky.  😊

Klientov mám rôznych, väčšinou sú to však dospelé, pracujúce ženy. S väčšinou mojich študentov mám lekciu 1x do týždňa, nájdu sa aj takí, ktorí majú lekciu 2x alebo 1 lekciu + mentoring. Stretávame sa na spoločnej lekcii pravidelne v určitý deň a čas. Keď potrebujú, vieme si dohodnúť iný termín. Väčšinou mám dlhodobých študentov, nemala som zatiaľ žiadneho, kto by sa rozhodol ukončiť spoluprácu po vyčerpaní 1 balíčka lekcií.

Na udržiavanie systému využívam priečinky a farbičky. 🙂 Mám 2 priečinky s materiálmi na Google Drive – Italiano a English. Tam mám “podpriečinky” (Lekcie, mentoring, tabule) a napr. v tom s názvom “Lekcie” mám ďalšie priečinky rôznych farieb. Na ukladanie online odkazov používam jednoducho textový dokument s odkazmi. Vďaka nadpisom a podnadpisom sa viem rýchlo orientovať v obsahu. Takéto dokumenty mám dva – jeden pre ANJ a jeden pre TAJ.
Pokiaľ ide o študentov, hneď na začiatku som si zaviedla systém, ktorý si spomínala práve Ty vo svojom kurze. 🙂 Mám tzv. CRM pre každého študenta a zapisujem si tam dátumy lekcií, preberané učivo a DÚ (aspoň stručne).

Poďme načrieť do zákulisia tvojho podnikania. Na Tvojom instagrame @jazykysjankou máš momentálne viac než 800 sledovateľov. Vytváraš príspevky dvojjazyčne. Mohla by si prezradiť, prečo si sa rozhodla robiť to takto a ako u teba prebieha plánovanie a tvorba obsahu? 

Od začiatku som vedela, že chcem tvoriť. Môj prvotný cieľ bol viac propagovať taliančinu, pretože o angličtinu ako jazyk je väčší záujem, takže je aj jednoduchšie získať študentov. No veľmi rýchlo som zistila, že sa chcem na Instagrame prezentovať ako lektorka oboch jazykov. Vedela som, že to môže byť istá “nevýhoda”, pretože ak niekto hľadá lektora jedného alebo druhého jazyka, môžu naňho popisy v ďalšom jazyku pôsobiť rušivo a radšej dá prednosť inému lektorovi. Výsledkom bola dilema, nevedela som, ako spojiť oba jazyky dohromady a dva instagramové účty som nechcela viesť kvôli časovej náročnosti. “Riskla som to” a vytváram príspevky dvojjazyčne. Povedala som si, že každý študent si tak môže z toho zobrať sám pre seba to, čo potrebuje (z ktorého jazyka potrebuje) a ak sa študent učí oba jazyky, o to lepšie pre neho/ňu. Rada poukazujem na podobnosti a rozdiely medzi jazykmi pri vysvetľovaní počas lekcií. Takisto sa mi stalo, že ma jedna pani lektorka taliančiny oslovila so záujmom o lekcie angličtiny s tým, že práve kvôli mojej jazykovej kombinácií si ma vybrala. Plánovanie príspevkov mi veľakrát dalo zabrať, inokedy to šlo úplne “samo”. V tejto chvíli som menej aktívna, pridám príspevok, keď mi napadne niečo, čo by som hneď chcela zverejniť. Zvyčajne si však príspevky plánujem – vypisujem si svoje nápady do textového dokumentu. Hocikedy, keď mi niečo napadne, dopíšem to na zoznam a postupne tvorím a odškrtávam. 🙂Preferujem vytvoriť si niekoľko príspevkov, ktoré postupne zverejňujem, pred tvorbou príspevkoch po jednom.

Aké výhody a prípadne aké nevýhody vidíš v tom, že učíš 2 jazyky?

Ako výhodu vidím napr. získavanie študentov – máme akoby viac možností. Stalo sa mi, že študentka ma odporučila ako lektorku jazyka, ktorý sa sama učí, no stalo sa mi aj to, že jedna moja študentka má so mnou lekcie angličtiny, a keď počula od sestry, že by sa chcela učiť po taliansky, hneď sa na mňa obrátila. Nevýhodou môže byť viac príprav na lekcie.

Keď si mi posielala text do Tvojho lektorského medajlónika, v jednej vete si napísala, že sa považuješ za dieťa šťasteny, pretože sa živíš výukou najkrajších jazykov na svete. Čo máš na výučbe a na spoluprácach so študentami najradšej a kam ťa táto práca zatiaľ v živote posunula? 

Hmm… Asi jednoduchšie by bolo spýtať sa, čo nemám rada, pretože toho by bolo menej. 😀 Na výučbe mám najradšej to, že sa môžem neustále vzdelávať v týchto jazykoch, pretože je to nekonečný proces. Na jednej strane je to možno trošku frustrujúce, že nikdy “neovládneme” jazyk, na druhej strane je krásne učiť sa stále niečo nové a rásť. Na spoluprácach so študentmi sa mi páči, aké pocity v sebe navzájom zanechávame. Teším sa z každého jedného jazykového úspechu mojich študentov, rada počúvam ich životné príbehy a samozrejme, ich pozitívna spätná väzba ma napĺňa a posúva vpred – vždy mi zdvihne náladu a tiež dodá chuť tvoriť a zlepšovať sa.

Momentálne (leto 2024) sa venuješ príprave 2.ročníka 21-dňovej letnej výzvy “Sfida estiva”*. Mohla by si lektorkám a lektorom prezradiť viac o tom, ako vznikol nápad na túto letnú výzvu, ako prebieha jej príprava a predaj? zmenila sa od minulého roka?

Áno, výzva bola už minulý rok. 🙂 Vytvoriť ju bolo pre mňa úplne spontánne rozhodnutie. Bolo to celé tak, že mne napadlo vytvoriť “adventný kalendár”, myslela som si, že je to super nápad, no potom som rýchlo zistila, že nejde o nič inovatívne😁, naopak, že veľa lektorov ponúka túto doplnkovú formu štúdia. Povedala som si, že by som rada vytvorila niečo “letné”. Výzva nemá síce úplne také to praktické zameranie, kde sa učíš napr. frázy na cesty, poňala som to trošku inak. Väčšina študentov sa učí po po taliansky preto, že im jazyk príde krásny alebo že milujú Taliansko celkovo. Preto som chcela pre nich vytvoriť niečo, čo ich v tom ešte istým spôsobom povzbudí,

Chcela som, aby si pri výzve zopakovali niečo z jednoduchej gramatiky, naučili sa nové slovíčka, zároveň si však aj oddýchli, zistili niečo o Taliansku a spoznali spôsoby, akými sa môžu učiť aj sami. Témy a formy úloh sú rôzne. Zahrnula som pár piesní (lyricstraining), osemsmerovka na slovnú zásobu (Learning Apps), kvízy (Genially a Learning Apps), idiómy, hádanky, báseň od talianskej autorky (tiež v Learning Apps). Na konci je záverečný opakovací kvíz (Kahoot) a ako bonus je zoznam slovíčok (Quizlet). Tieto úlohy sú zväčša krátke, napr. 5 minút, no záleží už na študentovi, ako dlho sa im chce venovať každý deň. Niekto si urobí úlohu, ale niekto si frázy aj zapíše do zošita a pár minutiek strávi ich učením, prípadne si aktivitu urobí znova. Toto rozhodnutie je však už na nich. Do výzvy sa môže zapojiť ktokoľvek, kto má aspoň tie najzákladnejšie znalosti taliančiny (prítomný čas, členy, základná slovná zásoba).

Úlohy do výzvy som nevytvorila naraz, samozrejme. Postupne som tvorila popri lekciách. Neviem presne odhadnúť, ako dlho mi to celé trvalo, ale určite to neboli len 2 hodiny. 🙂 Keď sa na to pozriem, povedala by som si, že “veď kratučké úlohy, to muselo byť raz-dva,” ale strávila som nad tým dost času. Našťastie, väčšina aktivít sa “vyhodnotí sama”, takže ja už potom s nimi nemám žiadne starosti.

Ohlasy na výzvu boli zväčša pozitívne (aspoň od tých, čo sa vyjadrili). Stalo sa však, že jedna účastníčka nestihla výzvu a v podstate prišla o peniaze. Napísala mi pod príspevok komentár, že výzva vyzerala super, tak by ju odporučila všetkým, no bohužiaľ, nestihla ju kvôli hektickému letu. Aj ma mrzelo, že to nestihla, no na druhej strane, vopred všetci vedeli, že k výzve budú mať prístup do konca augusta (viac ako mesiac po skončení výzvy a tie úlohy naozaj nie sú na hodinu denne). Tu mám však svedomie čisté, ja som pracovala na výzve dostatočne a už je na študentoch, či jej po kúpení venujú čas.

V čase, keď robíme tento rozhovor, sú to 2 roky, odkedy si prešla na voľnú nohu a začala aktívne budovať svoju osobnú značku. Ak by si mohla dať 3 rady Janke z roku 2022, čo by si jej odporučila?

Určite by som odporučila “neváhať a ísť do toho”, “nebáť sa, že nebude dostatok študentov” a “nepodceňovať sa”.

Aká je Janka Mokrá mimo lekcií? A aké sú tvoje sny a ciele na najbližšie roky? (Ak to nie je tajné).

Väčšinou usmievavá, častokrát netrpezlivá (paradoxne pri študentoch to zrovna neplatí, ale manžel mi zvykne hovoriť, že chcem všetko hneď a má aj celkom pravdu 😁) a dychtivá po zlepšovaní sa. Príliš detailne si veci neplánujem a časom sa človeku priority aj menia. Chcem sa stále posúvať vpred ako lektorka, zvažujem nejaké dlhšie vzdelavanie. Rada by som sa rozvíjala aj ako človek všeobecne. Chcem ďalej rozvíjať svoje podnikanie, navštíviť nové miesta, tráviť čas s blízkymi a úplne super by bolo dosiahnuť myseľ nejakého budhistického jeho mnícha, aby som kedykoľvek vedela “vypnúť” a znova sa “naštartovať.😁 Je to pre mňa fascinujúce. 🙂

Čo by si odporučila lektorkám a lektorom, ktorí sa chcú venovať výuke 2, prípadne viacerých jazykov?

Určite ísť si za tým. Treba vyskúšať a ak to je na nich príliš, zamerať sa radšej na 1, príp. menej jazykov. Dá sa to v “rozumnom množstve”. Musím sa však priznať, že ak vidím inzerát lektora, ktorý ponúka napr. 4 jazyky, nevzbudzuje vo mne dôveru. Samozrejme, je to iné, ak ponúka kurzy jazykovej školy alebo spolupracuje s inými lektormi, ale ak sa niekto prezentuje znalosťami toľkých jazykov a na takej úrovni, vyvoláva to vo mne dojem, že zrejme zavádza, alebo že sa nesnaží v nich už ďalej napredovať (príp. je to celý jeho život). Takže s mierou… 🙂

KU: Janka, ďakujem krásne za tento úprimný, inšpiratívny rozhovor a prajem Ti všetko dobré! 🙂

Rýchle otázky na záver:

  • Tvoj obľúbený citát v angličtine: “Men have become the tools of their tools.” – Henry David Thoreau
  • Tvoj obľúbený citát v taliančine: Nie je to taký typický citát, je to veta, ktorú som zahliadla ako študentka v časopise v lietadle cestou do Kalábrie na jazykový kurz: “Viaggiare è un’emozione che non finisce mai.”
  • Kniha, ktorá sa Ti v poslednej dobe páčila: John Boyne – Putovanie k bránam múdrosti
  • Obľúbená aktivita, keď práve nepracuješ: cvičenie na závesnom kruhu – aerial hoop 
  • Obľúbený nápoj: čistá voda
  • Tvoja ideálna dovolenka: Kombinácia aktívnych činností (turistika/kultúra) a leňošenia (na pláži, pri jazere). Zvyčajne v Taliansku. 🙂 
  • Obľúbená téma na rozhovor so študentami: ich vlastný životný príbeh a skúsenosti (ak o tom chcú hovoriť)

Páčil sa vám tento rozhovor? Prečítajte si aj ďalšie zaujímavé rozhovory s jazykovými lektorkami:

Rozhovor s Dankou Lazíkovou – lektorkou, polyglotkou a manažérkou jazykových škôl o tom, ako vybudovať od základov kvalitnú jazykovú školu a ako zladiť materstvo a podnikanie.

Rozhovor s lektorkou Alex Pilečkovou o tom, ako si budovať lektorské podnikanie kreatívne a po svojom

Rozhovor s Lydkou Hančarikovou o dôležitosti motivácie v spolupráci medzi lektorom a študentami.

Rozhovor so Zuzkou Novákovou o netradičnom spôsobe učenia taliančiny, pozitívnom myslení a o tom, že z každej situácie v živote sa dá vyťažiť niečo pozitívne.